Kanał RSS
Kanał RSS

Wpisy kategorii Edukacja pozaszkolna

14 październik, 2013

Pani Maria Twardowska pewnie kochała Chopina, bo każdą lekcję zaczynała od zagrania uczniowi jakiegoś mazurka, walca czy poloneza. Rozcierała zgrabiałe palce i grała te utwory z pasją i uczuciem.

25 kwiecień, 2013

Brain4Rent i Fundacja Europejskie Centrum Wspierania Inicjatyw Społecznych zapraszają dzieci i rodziców do udziału w programie edukacyjnym "Twoje mądre dziecko". Zajęcia w oparciu o Metodę Lidii Bajkowskiej.

Serdecznie Zapraszamy!

15 kwiecień, 2013

Po 42 latach praktyki pedagogicznej w zarówno w szkolnictwie artystycznym jak i ogólnokształcącym oraz w  innych placówkach oświatowych głównie w przedszkolnych, po  32 letniej pracy akompaniatora na scenach muzycznych i teatralnych,  postanowiłam uczyć i tworzyć dalej, pisać bajki  i komponować piosenki dla dzieci.  Moja miłość do muzyki i pasja nauczania jest tak silna, że nie skorzystam z dobrodziejstw zasłużonej emerytury.

6 grudzień, 2012

Pewnego dnia w popularnym serwisie muzycznym zobaczyłam mężczyznę bez nóg, na wózku inwalidzkim, z protezą zamiast lewej ręki grającego Bacha, bardzo profesjonalnie. Wzruszyłam się, i muzyką, i tym, że widziałam szczęśliwy wyraz twarzy pianisty. Był nim Todd Loveżołnierz okaleczony podczas walki na wojnie w Afganistanie.

28 listopad, 2012

Stworzyłam własny projekt działań arteterapeutycznych, który został zainspirowany jedną z moich ulubionych książek z okresu dorastania, a mianowicie „Mały Książę” A. de Saint – Exupery. (...) Słowa pochodzące z tej książki: „dobrze widzi się tylko sercem, bo najważniejsze jest niewidoczne dla oczu"stały się motywem przewodnim w drodze do poszukiwania przez uczestników projektu obrazu same.

28 listopad, 2012

Współcześni pedagodzy sięgają w dzisiejszych czasach po nowe metody diagnozy, terapii oraz profilaktyki, aby pomóc człowiekowi uporać się z jego problemami i trudnościami. Jedną z nich, coraz mocniej zaznaczającą się w świecie pedagogiki, jest arteterapia, która przy użyciu różnorodnych form sztuki, pozwala na odkrycie własnych słabości, trudności oraz pomaga w ich osłabieniu.

29 wrzesień, 2012

Dzieci są dziedzictwem narodowym i największym dobrem naszej ojczyzny. Decydując się na wykonywanie zawodu nauczyciela, czy to w szkole muzycznej czy w jakiejkolwiek innej, bierzemy na siebie odpowiedzialność, za wychowanie i wiedzę przyszłych pokoleń.

Lidia Bajkowska- prekursorka Zerówek Muzycznych w Polsce

20 wrzesień, 2012

Zastanawiam się nad jednym jak trzeba być bezczelnym bufonem, arogantem, a przy tym hipokrytą, jeśli dokonuje się przebudowy klas szkolnych po to by sobie zorganizować noclegownię.

14 wrzesień, 2012

Nie wierzę, przecieram oczy ze zdumienia. Nie słyszałem, aby klasy szkolne można było adaptować na mieszkanko! Nie wierzę. A jednak…ktoś rozpoczął podział klas lekcyjnych.

11 wrzesień, 2012

Czy Przewodnicząca Rady Rodziców lub inna osoba z Rady Rodziców dawała przyzwolenie na nieprzestrzeganie prawa w Miejskiej Szkole Muzycznej I st. w Gostyninie?

4 wrzesień, 2012

Kolejny fragment raportu z moim komentarzem publikuję w serwisie Fundacji. Jestem pod wrażeniem sporządzonego raportu, który w historii polskiego szkolnictwa artystycznego jest precedensem.

1 wrzesień, 2012

Dużo pytań, brak odpowiedzi. Ale jedno jest pewne, jakim trzeba być arogantem by traktować ludzi tak podle? Niedopatrzeniem dla Jarosława Domagały, ot drobną ryską jest niezatrudnienie ludzi na umowę na czas nieokreślony.

4 sierpień, 2012

Muzyka od prawieków traktowana była jako element kosmosu słynący z  matematycznego porządku, jaki panuje we wszechświecie. Interwały były  proporcjami, na których budowano skale, gamy, pasaże. W ten sposób muzyka odbijała  harmonię makrokosmosu.

Poznając historię myzyki walczymy z ANALFABETYZMEM MUZYCZNYM i WYKLUCZENIEM MUZYCZNYM! 

Lidia Bajkowska

22 czerwiec, 2012

Czy rozwój cywilizacji i techniki spowodował  to, że mózg człowieka współczesnego odbiera inaczej muzykę niż mózg człowieka z innej epoki? Czy nasi przodkowie odczuwali  barokową emocjonalność w muzyce, prostotę i wzniosłość tak jak my dzisiaj?

18 czerwiec, 2012

Każdy młody Polak - także ten z "pokolenia głuchych" - był kiedyś jeszcze młodszy, lubił się bawić i uwielbiał b a j k i. Ile znacie państwo bajek? A ile znacie bajek muzycznych oraz takich, ktorych bohaterami jest muzyka - i dlaczego tak mało? 

18 czerwiec, 2012

Daleka jestem od obciążania autorów dotychczasowych podręczników  całą winą za uniemuzykalnienie młodego pokolenia, ale czy rzeczywiście heroiczna obrona  istniejącego stanu rzeczy służy komukolwiek, poza nimi samymi?

18 czerwiec, 2012

Młodzież musi mieć swoją muzykę - taką, z którą będzie mogła się identyfikować. I nic dziwnego, że nie są to pieśni kombatanckie ani ludowe. Obowiązuje tutaj bowiem kryterium pokoleniowe, nie zaś narodowe czy historyczne. Równolegle z pokoleniowym winno obowiązywać kryterium estetyczne i w jego kształceniu widzę zadanie szkoły. 

18 czerwiec, 2012

Do tychże ów abstrakyjny aparat pojęciowy (znajomość nut, nazw dźwięków, klawiatury) i podejście do Wielkiej Sztuki  bez równie wielkich kompleksów (jakby nieco od kuchni, jak do czegoś swojskiego, bliskiego, oswojonego w zabawie, dostarczającego autentycznych, emocjonalnych przeżyć) wydają się nieodzowne. Szanse taką stwarza Bajka o Piosence...- czego moi Szanowni Polemiści zdają się nie dostrzegać lub nie doceniać.

16 czerwiec, 2012

Opiniowana praca świadczy o znakomitym wyczuciu psychologii dziecka i dowodzi dużego doświadczenia Autorki w pracy pedagogiczno-artystycznej z małymi dziećmi. Pomysł personifikacji podstawowych elementów notacji muzycznej jest trafny i zrealizowany w sposób zajmujący. 

14 czerwiec, 2012

Czy wszystkie  muzyczne dzieła  mają  zbawienny wpływ na rozwój naszego mózgu i czy takie gatunki jak ostry rock czy heavy-metal,  wytwór naszych czasów, nie  stanowią zagrożenia dla psychiki człowieka?

8 czerwiec, 2012

Jaka jest prawda o wykluczeniu społecznym. Czy to jest już kwestią genetyczną? Czy dziecko wychowujące się w patologicznym środowisku może cieszyć się normalnym, zdrowym - dorosłym zyciem?

6 czerwiec, 2012

"Bajka o Piosence i nutkach"  to nic innego jak przeniesienie na papier zajęć lekcyjnych. Jest jednak wielu autorów, którzy nie potrafią podzielić się swoim doświadczeniem.

2 czerwiec, 2012

Dlaczego mimo entuzjastycznego przyjmowania przez praktyków, a przede wszystkim dzieci gdzieś zagubiła się w odmętach polskiego piekiełka?"

"Jeśli pracujesz rękoma jesteś robotnikiem, jeśli pracujesz rękoma i umysłem jesteś rzemieślnikiem, jeśli pracujesz rękoma, umysłem i sercem jesteś artystą"