Kanał RSS
Kanał RSS

Wpisy kategorii Edukacja szkolna

15 kwiecień, 2013

Po 42 latach praktyki pedagogicznej w zarówno w szkolnictwie artystycznym jak i ogólnokształcącym oraz w  innych placówkach oświatowych głównie w przedszkolnych, po  32 letniej pracy akompaniatora na scenach muzycznych i teatralnych,  postanowiłam uczyć i tworzyć dalej, pisać bajki  i komponować piosenki dla dzieci.  Moja miłość do muzyki i pasja nauczania jest tak silna, że nie skorzystam z dobrodziejstw zasłużonej emerytury.

5 marzec, 2013

Muzyka od zawsze była mi bliska i chętnie stosuję ją w pracy z dziecmi, ale metoda pani Lidii Bajkowskiej wywarła na mnie ogromne wrażenie. 

Renata Jakoniuk

2 luty, 2013

Jakiś czas temu nasza fundacja rozpoczęła współpracę z Fundacją ESPA, włączyliśmy się do akcji pomocy dzieciom na Filipinach, przesyłając im muzyczne kolorowanki - edukacyjne książeczki stworzone na podstawie metody wybitnej Autorki p. Lidii Bajkowskiej, z których dzieci mogą nauczyć się rozpoznawania kontrastów muzycznych.

28 listopad, 2012

Stworzyłam własny projekt działań arteterapeutycznych, który został zainspirowany jedną z moich ulubionych książek z okresu dorastania, a mianowicie „Mały Książę” A. de Saint – Exupery. (...) Słowa pochodzące z tej książki: „dobrze widzi się tylko sercem, bo najważniejsze jest niewidoczne dla oczu"stały się motywem przewodnim w drodze do poszukiwania przez uczestników projektu obrazu same.

28 listopad, 2012

Współcześni pedagodzy sięgają w dzisiejszych czasach po nowe metody diagnozy, terapii oraz profilaktyki, aby pomóc człowiekowi uporać się z jego problemami i trudnościami. Jedną z nich, coraz mocniej zaznaczającą się w świecie pedagogiki, jest arteterapia, która przy użyciu różnorodnych form sztuki, pozwala na odkrycie własnych słabości, trudności oraz pomaga w ich osłabieniu.

29 wrzesień, 2012

Dzieci są dziedzictwem narodowym i największym dobrem naszej ojczyzny. Decydując się na wykonywanie zawodu nauczyciela, czy to w szkole muzycznej czy w jakiejkolwiek innej, bierzemy na siebie odpowiedzialność, za wychowanie i wiedzę przyszłych pokoleń.

Lidia Bajkowska- prekursorka Zerówek Muzycznych w Polsce

20 wrzesień, 2012

Zastanawiam się nad jednym jak trzeba być bezczelnym bufonem, arogantem, a przy tym hipokrytą, jeśli dokonuje się przebudowy klas szkolnych po to by sobie zorganizować noclegownię.

7 wrzesień, 2012

Jestem coraz bardziej wzburzona czytając kolejne artykuły o szkole muzycznej w Gostyninie, prowadzonej przez pana Jarosława Domagałę. Autor tych artykułów nie jest gołosłowny, powołuje się na raporty, przedstawia niezbite dowody, więc trudno w to nie wierzyć, zresztą czytając o wszystkich poczynaniach pana dyrektora, wnioski nasuwają się same!

4 wrzesień, 2012

Kolejny fragment raportu z moim komentarzem publikuję w serwisie Fundacji. Jestem pod wrażeniem sporządzonego raportu, który w historii polskiego szkolnictwa artystycznego jest precedensem.

2 wrzesień, 2012

Czy Dyrektora Jarosław Domagała świadomie lekceważył swoje obowiązki? Zbyt często pojawia się w tym raporcie odpowiedź: "nie wiedziałem".

1 wrzesień, 2012

Dużo pytań, brak odpowiedzi. Ale jedno jest pewne, jakim trzeba być arogantem by traktować ludzi tak podle? Niedopatrzeniem dla Jarosława Domagały, ot drobną ryską jest niezatrudnienie ludzi na umowę na czas nieokreślony.

16 lipiec, 2012

Jak podaje Anna Brytek-Matera: „Badania porównawcze, pod względem epidemiologii zaburzeń odżywiania, prowadzone w krajach postkomunistycznych, takich jak Polska (Włodarczyk-Bisaga i wsp., 1995), Czechy i Węgry (Ranther i wsp., 1995 w Ranther, 2010), wykazały, że wskaźnik zachorowalności na jadłowstręt psychiczny i bulimię jest w tych państwach podobny i nie różni się istotnie od wskaźnika zachorowalności w krajach wysoko rozwiniętych (Stany Zjednoczone, Wielka Brytania)1. Wydaje się jednak, że w Polsce stan opieki nad chorymi i ich rodzinami oraz środki profilaktyczne wielce odbiegają od stanowisk przyjętych przez społeczeństwa i rządy innych krajów.  Ogólnopolskie Centrum Zaburzeń Odżywiania postanowiło zasięgnąć wiedzy u źródła, by móc rzetelnie odpowiedzieć na pytanie: jaka jest rola programów rządowych w kontekście zaburzeń odżywiania?

16 lipiec, 2012

W dniu 19 lipca 2012 roku odbędzie się kolejna odsłona akcji "Pokolouj Świat", tym razem wspólnie z Mariuszem Dybizbańskim, Wolontariuszem Roku 2011 odwiedzimy Dom Kultury w Lubieniu Kujawskim. 

18 czerwiec, 2012

Każdy młody Polak - także ten z "pokolenia głuchych" - był kiedyś jeszcze młodszy, lubił się bawić i uwielbiał b a j k i. Ile znacie państwo bajek? A ile znacie bajek muzycznych oraz takich, ktorych bohaterami jest muzyka - i dlaczego tak mało? 

18 czerwiec, 2012

Daleka jestem od obciążania autorów dotychczasowych podręczników  całą winą za uniemuzykalnienie młodego pokolenia, ale czy rzeczywiście heroiczna obrona  istniejącego stanu rzeczy służy komukolwiek, poza nimi samymi?

18 czerwiec, 2012

Młodzież musi mieć swoją muzykę - taką, z którą będzie mogła się identyfikować. I nic dziwnego, że nie są to pieśni kombatanckie ani ludowe. Obowiązuje tutaj bowiem kryterium pokoleniowe, nie zaś narodowe czy historyczne. Równolegle z pokoleniowym winno obowiązywać kryterium estetyczne i w jego kształceniu widzę zadanie szkoły. 

18 czerwiec, 2012

Do tychże ów abstrakyjny aparat pojęciowy (znajomość nut, nazw dźwięków, klawiatury) i podejście do Wielkiej Sztuki  bez równie wielkich kompleksów (jakby nieco od kuchni, jak do czegoś swojskiego, bliskiego, oswojonego w zabawie, dostarczającego autentycznych, emocjonalnych przeżyć) wydają się nieodzowne. Szanse taką stwarza Bajka o Piosence...- czego moi Szanowni Polemiści zdają się nie dostrzegać lub nie doceniać.

16 czerwiec, 2012

Opiniowana praca świadczy o znakomitym wyczuciu psychologii dziecka i dowodzi dużego doświadczenia Autorki w pracy pedagogiczno-artystycznej z małymi dziećmi. Pomysł personifikacji podstawowych elementów notacji muzycznej jest trafny i zrealizowany w sposób zajmujący. 

8 czerwiec, 2012

Jaka jest prawda o wykluczeniu społecznym. Czy to jest już kwestią genetyczną? Czy dziecko wychowujące się w patologicznym środowisku może cieszyć się normalnym, zdrowym - dorosłym zyciem?

6 czerwiec, 2012

"Bajka o Piosence i nutkach"  to nic innego jak przeniesienie na papier zajęć lekcyjnych. Jest jednak wielu autorów, którzy nie potrafią podzielić się swoim doświadczeniem.

2 czerwiec, 2012

Dlaczego mimo entuzjastycznego przyjmowania przez praktyków, a przede wszystkim dzieci gdzieś zagubiła się w odmętach polskiego piekiełka?"

"Jeśli pracujesz rękoma jesteś robotnikiem, jeśli pracujesz rękoma i umysłem jesteś rzemieślnikiem, jeśli pracujesz rękoma, umysłem i sercem jesteś artystą"

2 czerwiec, 2012

Stowarzyszenie Edukacyjne Integracja wspiera kształcenie dzieci w Polsce. Ten cel realizuje m.in. przez tworzenie nowych placówek edukacyjnych, szkolenie nauczycieli oraz innych pracowników systemu oświaty. Organizuje też tematyczne konferencje dla rodziców, aby wspomóc ich w procesie wychowania dzieci.

1 czerwiec, 2012

Dzięki kontaktowi z "Bajką o piosence i nutkach " dzieci nie mają problemy z rozróżnianiem pojęć: melodia, utwór muzyczny, piosenka, ktore często mylą się uczniom klas starszych uczonych metodą tradycyjną. Dzieci same potrafiły zinterpretować pojęcia: zwrotka, refren jako elementy składowe piosenki, a powiedzonka kotka - zwrotka stały się ulubionymi powiedzeniami na przerwie.